KIITOLLISUUS, VISIO JA VETOVOIMANLAKI
Kirjoittanut Pepper Lewis (
www.pepperkeenlewis.com)
14.5.2022
Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine
Kysymys: Toimivatko kiitollisuuspäiväkirjat ja aarrekartat (suom. huom. sananmukaisesti "visiotaulu")? Onko periaate sama kuin vetovoimanlaissa?
Vastaus: Ne tosiaan toimivat. Joillain ihmisillä. Terve asenne ja perusymmärrys siitä, miten luonnonlait toimivat, auttaa. Vetovoimanlaki voittaa suosiokilpailussa, mutta muut lait ovat aivan yhtä tärkeitä. Ne toimivat yhdessä.
Jos pidät affirmaatioista, pidät niistä positiivista tunteista, jotka liittyvät kiitollisuuspäiväkirjoihin. Kiitollisuus on arvostuksentunnetta tai kiitos. Useimmat meistä ovat kiitollisia tietyistä ihmisistä tai tietyistä tapahtumista päivässämme. Olen joskus yhtä kiitollinen tapahtumattomasta päivästä.
Miettiessäni kysymystäsi kävin paikallisessa kirjakaupassa ja yllätyin löytäessäni yli 25 erilaista kiitollisuuspäiväkirjaa, mikä kertoo minulle, että se on nyt ilmiö (jälleen). Päiväkirjan pitäminen on ansainnut paikan suosittujen asioiden myyntipaikalla. Jotkut näkemistäni versioista olivat vain tyhjiä sivuja sidottuna kauniisiin kansiin, toisissa oli yksityiskohtaisesti suunniteltuja sivuja ja ohjeita, miten kiitollisuuspäiväkirjaa käytetään. Kolmas kategoria alkoi esittelyllä positiivisesta psykologiasta, ja sitä seurasi inspiroivia sitaatteja, affirmaatioita ja sivuja, joissa oli ehdotuksia siltä varalta, että päiväkirjanpitäjä tarvitsee vähän apua päästäkseen alkuun. Jokaisen sivun ensimmäiset rivit alkoivat jotenkin näin: Kirjoita yksi sana kuvaamaan päivääsi … Tunteita joita minulla oli tänään … Suurin haasteeni tänään oli … Olen ylpeä tavastani … Minua vaivasi tänään … Kolme upeaa hetkeä, jotka erottuivat tänään … jne. Ei ollut tyhjiä sivuja. Mietin, minkä tyylin sinä valitsisit.
Kiitollisuuspäiväkirjojen viereisellä hyllyllä oli kirjoja, jotka kannattivat positiivisen psykologian tieteenalaa, ja muutamia, jotka kuvasivat, miten päiväkirjan pitäminen voi olla haitallista. Nämä kirjat ehdottivat, että päiväkirjan pitäminen voi saada ajattelemaan elämäänsä liikaa, se voi olla liian vastakkainasettelevaa toisinaan ja kirjoittaminen negatiivisista asioista saattaa saada "syöksykierteeseen". Yksi kirja ehdotti, että ainoastaan luvan saaneen ammattilaisen pitäisi saada määrätä (reseptillä) pitämään päiväkirjaa, ja muuten sitä pitäisi välttää. Hautasin tuon kirjan kasan alimmaiseksi ja toivoin, ettei kukaan löytäisi sitä.
Olen pitänyt kiitollisuuspäiväkirjaa eri aikoina elämässäni. Ostan usein sellaisia, jotka ovat hyvin järeitä tai tarpeeksi kevyitä, jotta ne voidaan työntää laukkuun. En osta koskaan kohokuvioituja nahkakantisia merkkiversioita, kun en pysty kuvittelemaan, että niihin töhertelisi jotain tai viivaisi jotain yli. Olen saanut lahjaksi muutaman, ja ne ovat edelleen hyllyssä. Ehkä annan itse ne lahjaksi jollekin.
Muistan päiviä, jolloin kirjoitin ainoastaan, että olin kiitollinen siitä, että oli edelleen aikaa selvittää, missä menin vikaan. Auttoiko se? Kyllä, koska pystyin ilmaisemaan tunteet, joita en halunnut sanoa ääneen. Oli myös pitkiä sivuja tajunnanvirtaa, täynnä kukkia ja runollista kiitollisuuden ilmaisemista. Ollakseni täysin rehellinen, pitää sanoa myös, että oli myös sivuja, joissa oli vain jonkun ihmisen nimi ja hymynaama, tai tikku-ukko jolla oli pirunsarvet. Näyttävätkö mitkään omista sivuistasi tuollaisilta? Toivottavasti en ole ainoa!
Kiitollisuuspäiväkirjat tosiaan toimivat. Kuten myös stressi- ja ahdistuspäiväkirjat, motivointilauseet, affirmaatiot, henkilökohtaiset motot ja trendisitaatit. Ne toimivat, jos pysymme valppaana ja käytämme niitä luovana purkautumistienä. Mutta sitten kun niistä tulee "vielä yksi asia, joka minun täytyy tehdä, ennen kuin menen nukkumaan, tai viimeinen asia joka minun täytyy tehdä, ennen kuin aloitan kiireisen päiväni, ja olen jo myöhässä", ne lakkaavat toimimasta. Kirjakaupassa jossa kävin, oli aivan yhtä monta kirjaa siitä, miten jatkan kiitollisuusharjoitusta.
Kiitollisuus on muistamisprosessi. Se on henkilökohtaista oivaltamista ja vilpitöntä toimintaa. Se on myös suosittu sosiaalinen teema sekä tuote. Siis avaimena tässä ja kaikissa asioissa on pitää se totena. Minulle tämä merkitsee kiitollisuuden ilmaisemista hiljaa tai ääneen joka hetki, jolloin tulen aidosti tietoiseksi tuosta jostain ihmisestä tai asiasta. Näinä päivinä olen aidosti kiitollinen, että suosikkikahvilani on auki, eikä kiinni henkilöstövajauksen vuoksi. Olen kiitollinen, kun löydän Arlon (kissani) suosikkiruokamerkkiä hyllyltä. Sekin on kiitollinen!
Näinä haastavina aikoina yritän hymyillä enemmän, todella katsoa ja kuunnella ihmisiä, tehdä vielä yhden asian, jotta joku muu voi tehdä yhden vähemmän, ja muita yksinkertaisia kiitollisuuden ilmaisumuotoja. Yritän muistaa kasvoja ja nimiä ja palauttaa heidät mieleen, kun seuraavan kerran näen heidät. Olen kiitollinen, kun uudet istutukseni eivät kuole odottamattomassa pakkasessa (kerron niille sen joka aamu). Kun onnistun näissä ajatuksissa ja toimissa, ei ole mitään, mistä kirjoittaa päiväkirjaan – voin kirjoittaa muista asioista, lukea kirjaa, mennä kävelylle, pelata peliä, käydä ystävän luona, katsella televisiota tai olla tekemättä kerrassaan mitään.
Jokinen päivä ei tietenkään mene niin. Esimerkiksi, minulla on tällä hetkellä jatkuvaa taistelua kuljetusfirman kanssa, joka mokasi pahapäiväisesti. Vaikka tuon ongelman korjaaminen on korkealla prioriteettilistallani, en soita heille maanantaina tai ensimmäisenä asiana aamulla. Tiedän, että jos puhelu ei mene hyvin, se vaikuttaa kaikkeen muuhun. Nämä ovat esimerkkejäni. Ne toimivat minulla. Sinulla se voi olla täysin erilaista. Myös se tuntuu ja näyttää jotenkin viehättävältä, että kirjoittaa täysin uuteen kirjaan – uusi alku. Joskus tämä on riittävä syy hankkia uusi päiväkirja!
Aarrekartat ovat hauskoja, ja ne tosiaan toimivat. Olen myös pitänyt muutaman työpajan niistä Gaian opastuksella. Ensimmäiseksi varmistimme, että projisoimme omaa elämäämme tuohon karttaan, emmekä yrittäneet vaihtaa sitä jonkun toisen elämään (tai kehoon). Useimmat meistä käyttävät kuvia näkyvinä esimerkkeinä siitä, mitä haluaisimme ilmentää. Tämä on mahtava idea, jos voimme visualisoida itsemme olevan se versio tai tulevan siksi versioksi itsestämme, josta nautimme ja olemme ylpeä. On hyvin monia mielenkiintoisia tapoja tehdä aarrekarttoja. Itse pidän pientä versiota sellaisesta muistikirjassa, joka on aina mukana. Pidän myös suurista versioista, mutta omani päätyi sohvan taakse siivotessa. Toiset ovat löytäneet paikan kaapistani tai jonkin oven takapuolelta. Ne eivät luultavasti saaneet ansaitsemaansa huomiota, eivätkä olleet täsmällinen esitys siitä, mitä toivoin ilmentäväni.
Aarrekartat ovat erilaisia kuin kiitollisuuspäiväkirjat, mutta ne täydentävät toisiaan mukavasti. Kiitollisuuspäiväkirjat toimivat sisältä ulospäin. Ajattelemme tai kuvittelemme tapahtumia, joita on ollut, ja sitten kuvittelemme ne ulkoiseen maailmaan, lisäten sanoja matkan varrella. Niistä tulee osa elettyä kokemustamme. Aarrekartat alkavat ulkopuolelta. Löydämme sanoja ja kuvia, jotka edustavat sitä, miltä haluaisimme elämän näyttävän ja tuntuvan. Tämä välittää tuon ajatuksen sisäiselle luomisprosessillemme, jossa alitajunta alkaa tehdä ulkoisista kuvistamme osan tulevaisuuttamme (tai jotain muuta vastaavaa). Kumpikin on hyvä esimerkki elämään osallistumisesta.
Onko näillä asioilla jotain yhteistä vetovoimanlain kanssa? Kyllä on! Avain vetovoimanlakiin on ymmärtää se muiden luonnonlakien kontekstissa. Rakastan tätä aihetta, mutta en pidä sen Hollywood-versiosta. Hyvin peruskuvaus vetovoimanlaista on, että positiiviset ajatukset tuovat positiivisia tuloksia. Tässä on täysin tolkkua, koska alitajuinen luomisprosessi ei ymmärrä termejä ei, ei sitä, ei koskaan, ehkä tai kunpa. Nämä ovat keskustelusanoja, mutta ne eivät ole täsmällisiä eivätkä ne inspiroi Henkeä.
Luonnonlait ovat täydellisiä. Ne eivät ole oikein tai väärin, parempi tai huonompi. Ne ovat universaaleja lakeja, jotka ilmaistaan ihmistermein. Universalit lait pätevät yhtä lailla kaikkialla ja kaikkeen. Jos yksi toimii, ne kaikki toimivat. Niinpä silloin kun joku kuvaa vetovoimanlakia taianomaisena, ihmeitä tekevänä ja voimakkaimpana niistä kaikista, alan etsiä poistumisreittiä. Gravitaatio perustuu myös luonnonlakiin, mutta harvoin ajattelemme sitä. Menemättä yksityiskohtiin, tässä on muutama muu (ei neuvoteltavissa oleva) universaali laki. Luonnonlait viittaavat siihen, miten niitä ilmaistaan maan päällä.
* jumalaisen ykseydenlaki (kaikki kaikkialla on yhteydessä) (divine oneness)
* energian- tai värähtelynlaki (energy/vibration)
* vastaavuudenlaki (correspondence)
* syyn- ja seurauksenlaki (cause and effect)
* kompensaationlaki (compensation)
* vetovoimanlaki (attraction)
* suhteellisuudenlaki (relativity)
Muinaisopetukset viittaavat näiden lakien sisäisiin toimintatapoihin. Opettajat havainnollistivat, miten ne ovat yhteydessä tosiinsa ja meihin. He kehottivat oppilaita olemaan ottamatta mitään niistä itsestäänselvyytenä. Pikakelaten meidän aikaamme, ja asiat näyttävät erilaisilta. Mutta toimimme edelleen tietoisesti ja tiedostamatta näiden lakien puitteissa. Keskitymme usein alueille, joilla tarvitsemme apua, mutta apua tulee usein, koska muut lait ovat myös toiminnassa.
Olen vetovoimanlain ihailija. Se on tehokas ja ymmärtää sellaisia sanoja, kuin riittävästi ja paljon. Tämä laki toimii parhaiten, kun olemme selkeä siinä, mitä nuo sanat merkitsevät meille, kun ne ovat hyvin subjektiivisia. Auttaa myös, kun on selkeä sellaisista asioista, kuin raha vs. yltäkylläisyys, rakkaus vs. suhde, hyvinvointi vs. pitkäikäisyys, hereillä oleminen vs. valaistuminen. Nämä ovat vain muutamia esimerkkejä. Olen varma, että keksit lisää. Laita nämä mahtavat lait toimimaan, äläkä epäröi, kun ne pyytävät samaa sinulta!
-----------
Viestiä saa vapaasti välittää eteenpäin - kokonaisuutena ja alkuperä mainittuna, mikä on monien viestintuojien edellytys vapaalle jakelulle.
Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.