ENSI KERRALLA PAKKAAN VÄHEMMÄN MATKATAVAROITA
Kirjoittanut Jennifer Hoffman (enlighteninglife.com) 21.11.2014 Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine
Yhdessä uutiskirjeen artikkelissa monta vuotta sitten kirjoitin otsikolla "Käyttäydy ikäisi mukaisesti" ja se kuvaa sitä jokseenkin epätavallista tilannetta, mistä monet meistä neli-viisikymppisistä nyt löytävät itsensä. Emme ole yhtään sellaisia, mitä vanhempamme olivat tässä iässä – olemme terveempiä, näytämme nuoremmilta, tunnemme olomme paremmaksi ja monissa tapauksissa emme ole hidastamassa siinä ammatissa, missä olemme olleet aikuistumisestamme saakka. Sen sijaan etsimme työtä, aloitamme omaa bisnestä tai yritämme selvittää, mitä teemme loppuelämämme, mikä voi olla merkittävä määrä vuosia.
En tiedä sinusta, mutta itse suunnittelen eläväni pitkälle yhdeksänkymppiseksi. Niinpä eläköitymisen ajattelemisen sijasta mietin, miten aion pysyä kiireisenä seuraavat 40 vuotta.
Ja toivon, että näytän ja minusta tuntuu upealta sen tapahtuessa, koska olen valmis aloittamaan elämisen, olemaan onnellinen ja pitämään hauskaa – viimeiset 40 vuotta eivät ole ehdottomasti olleet kovin hauskoja, ainakaan ne jotka muistan.
Kuten monet sukupolvessani, muistan hädin tuskin vuosiani kaksi-kolmekymmpisenä. Ei siksi, että ne elettiin huumetokkurassa (en ole koskaan käyttänyt huumeita enkä suunnittele aloittavanikaan), vaan koska olin niin peloissani, niin epävarma itsestäni, minulla on niin monia epäilyksiä ja kamppailin niin paljon, että suurimman osan ajasta yritin vain päästä päivästä toiseen. Tuona aikana minulla oli lapsia, useita työpaikkoja ja ammatteja ja tein joitain asioita, joista olen hyvin ylpeä, ja muita asioita joita kadun. Mutta enimmäkseen muistan nuo vuodet kamalana ja synkkänä taisteluna, mikä ei näyttänyt koskaan loppuvan.
Voin katsoa taaksepäin tuota ihmistä, kuka olin, tuntien myötätuntoa hänen pelkoaan kohtaan ja irrallaan hänestä, koska en tunnista häntä enää. Kuten monet ihmiset jotka ovat hyvin aktiivisia, intuitiivisia ja empaattisia, pelastin kiireisenä muita ja maailmaa, käsittelin omaa ja heidän tunne- ja psyykkistä kuormaansa ilman rajoja, joita tarvitsin oivaltaakseni, että minun oli tehtävä valintoja ja yksi niistä oli sanoa "ei".
En kadu lainkaan tuota matkaa, osittain siksi etten muista paljonkaan siitä, vaikka muistan joitain erityisen tuskallisia vaiheita, erityisesti ne muutamat joiden luulin olevan itselleni "peli ohi" –hetkiä. Ja muistan tarkkaan, miten kompuroin tuolle polulle ja sitten elin vuosia oivaltamatta, että yksi valinta saisi minut pois siltä. Tekisin kaiken uudestaan, mutta seuraavalla kerralla ottaisin vähemmän matkatavaraa.
Olisin vähemmän peloissani siitä, mitä toiset ajattelevat minusta, elämästäni ja teoistani, ja muistuttaisin itselleni, ettei se ole minun asiani, mitä muut ajattelevat minusta.
Rakastaisin itseäni paljon enemmän ja olisin paljon vähemmän huolissani siitä, rakastavatko muut minua.
Olisin paljon valmiimpi luottamaan itseeni ja olemaan odottamatta toisten hyväksyntää, ennen kuin astun omaan voimaani ja suuruuteeni.
Opettelisin sanomaan "ei" ja tarkoittamaan sitä, erityisesti silloin kun "kyllä" merkitsee itseni, aikani, energiani, resurssieni ja elämäni sitomista jonkun toisten elämän ongelmien ratkaisemiseen tai sellaisten asioiden tekemiseen, joita en halua tehdä ja joita teen syistä, jotka eivät ole oleellisia minulle ja jotka eivät ole tärkeitä omassa elämässäni.
Minulla olisi lujat rajat – ei pitämään toisia ulkona, vaan varmistamassa, että aikani ja energiani käytetään tavoilla, jotka palvelevat minua parhaiten. Kuten sanonta kuuluu: "Laita happinaamari ensin itsellesi, ennen kuin autat sen laittamisessa vieressäsi olevaa henkilöä." Varmistaisin, että happinaamarini on paikoillaan ja toimii, ennen kuin yrittäisin vakuuttaa jollekin toiselle, että hänkin tarvitsee sellaisen.
Antaisin ehdottomasti toisten tehdä omat valintansa, mitä tahansa ne ovat, tuomitsematta niitä, koska ei ole minun asiani tehdä heidän puolestaan sellaista, mihin en usko heidän kykenevän itse.
Muistaisin, että ainoa asia mikä pitää minut hengissä joka hetki, on kyky hengittää ja varmistaa, että teen sen syvään, tietoisesti ja tarkoituksella.
Saattaisin loppuun sen, mitä aloitin, koska uskon itseeni, ja hankkiutuisin eroon siitä epäilystä, pelosta, hämmennyksestä ja kritiikistä, millä minulla on ollut tapana kyseenalaistaa itseni.
Kaikilla on kuormaa ja tulemme elämään mukanamme ratkaistavia ongelmia ja tehtäviä muutoksia. Voimme elää karman kautta, jolloin teemme, mitä olemme aina tehneet, ja saamme saman lopputuloksen, tai voimme elää luomisen kautta, jolloin teemme kaiken eri tavalla ja lopputulos on yllätys. Onko se hyvä vai huono? Mitä se merkitsee? Jokaisessa tilanteessa on sekä hyvää että huonoa perspektiivistämme riippuen. Mahtava suhde on hyvä, kunnes se katkeaa, ja sitten se on huono. Upea työpaikka on hyvä, kunnes siitä tulee niin stressaava, ettemme selviydy, ja sitten se on huono.
Voimme haaskata paljon aikaa keskittyen hyvään ja huonoon, katua menneisyyttä ja toivoa, että olisimme tehneet asiat eri tavalla. Mutta voimme katsoa taaksepäin vain, koska olemme tässä paikassa, mihin polkumme on tuonut meidät tällä hetkellä. Menneisyyteen katsomisen sijasta voimme ajatella sitä matkaa, millä olemme nyt, ja mikä johti meidät tähän paikkaan, tähän tilaan ja tähän pisteeseen. Mihin päädyimme, mitä opimme, miten paljon fiksumpi, viisaampi, itsevarmempi ja voimakkaampi olemme tänä päivänä valitsemamme polun vuoksi? Ja voimme myös muistaa, että opimme kokemuksista ja ne asiat joita osaamme välttää tänä päivänä, ovat polttaneet meitä menneisyydessä. Suosikkirunoilijani Maya Angeloun sanoin: "Teit sen, mitä osasit tehdä silloin. Silloin kun tiesit paremmin, teit paremmin."
Tekisinkö kaiken uudestaan? Siitä voit olla varma, mutta tällä kertaa pakkaisin vähemmän matkatavaroita, esittäisin enemmän kysymyksiä, mutten kyseenalaistaisi itseäni, ja muistaisin hengittää elämää elämääni ja tekisin niitä asioita, jotka tuovat minulle iloa.
Voit tehdä sen tänä päivänä, koska tiedät paremmin ja tunnet itsesi, elämän, mahdollisuutesi ja potentiaalisi, mutta ennen kaikkea koska rakastat itseäsi ja tiedät, että millä tahansa matkalla oletkin, on aina vaihtoehtona tehdä jotain eri tavalla ja astua eteenpäin uudella matkalla, ilman matkatavaroita.
-----------
Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.
Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.
|