Sofia (learning-mind.com)

Jokaiselle kanavahenkilölle on varattu oma ketjunsa. Valtaosa kanavoinneista on Pirjo Laineen käännöksiä. Tänne siis vain kanavointeja. Näkemyksille /mielipiteille on varattu oma ketjunsa.

Sofia (learning-mind.com)

ViestiKirjoittaja hammer » 08.12.2014 22:40

14 TOTUUTTA INTROVERTISTA (JOTKA ENIMMÄKSEEN INTROVERTTI YMMÄRTÄÄ)

Kirjoittanut Sofia (www.learning-mind.com)
23.9.2014
Energiaa välittäen suomentanut Pirjo Laine

Kirjassaan "Hiljaiset – introverttien manifesti" Susan Cain kuvaa, miten tämän päivän maailma on luonut ekstrovertin kulttuurin – on ihanteellista olla sosiaalinen, äänekäs ja rohkea. Näin on, koska tämä resonoi sen kanssa, millaista suurin osa vuorovaikutuksestamme on nykyään. Olemme rohkeita ja äänekkäitä koko päivän sosiaalisessa mediassamme ja yritysympäristö suosii "kultaista poikaa/tyttöä", joka voittaa puolelleen investointeja rohkeilla ideoillaan ja hurmaavalla persoonallisuudellaan.

Mutta entä asteikon toinen pää? Entä introvertit? Ihmiset jotka valitsevat hiljaisen illan kotona suuren sosiaalisen tilaisuuden sijasta, voivat olla yhtä kykeneviä, vahvoja ja menestyviä. Mitä siis merkitsee olla introvertti? Se ei ole ainakaan stereotyyppinen käsitys sulkeutuneisuudesta.

Alla on 14 asiaa, mitkä voivat auttaa sinua ymmärtämään, mitä merkitsee olla introvertti (tai voit kokea tunnistamishetken, jos olet itse, kuten tämän artikkelin kirjoittaja, joka on introvertti).

1. Introvertti ihminen voi toimia paremmin työskennellessään yksin kuin tiimissä. Kyse ei ole siitä, onko joukkuepelaaja. On kyse siitä, mikä auttaa häntä tuottamaan parhaan mahdollisen tuloksen. Ja ryhmässä toimiminen, no … se on häiritsevää.

2. Hiljaa oleminen ei merkitse, ettei ole mitään sanottavaa. Se merkitsee, että nauttii hiljaa olemisesta. Introverttina minusta tyydyttävimpiä hetkiä ovat ne, kun olen jossain tilaisuudessa ja tarkkailen ihmisten puhumista sanomatta mitään itse. Miksi et puhu? Koska olen täysin tyytyväinen imiessäni ympäristöni ärsykkeitä tuottamatta niitä itse.

3. Kahvilassa oleminen kirjan, työtehtävän tai musiikin kanssa ja nauttiminen tuosta pienestä tilasta sosiaalisuuden välissä, ilman vuorovaikutusta, on hyvin, hyvin tyydyttävää.

4. Introvertti valitsee hyvin huolellisesti, kenen kanssa hän on tekemisissä. Ja silloin kun yhteys muodostetaan, se kulkee syvällä. Jotkut ihmiset voivat olla pelkästään syvällä, laajuuden sijasta. Ja se on täysin ok.

5. Sadepäivät kotona ovat siunaus. Piste.

6. Matka yksin vieraaseen maahan tai toiseen kaupunkiin ei ole pelottava. Se on seikkailu ja on melko vapauttavaa, ettei kukaan puutu suunnitelmiisi. Yksinäinen susi selviytyy (jos ymmärsit viittaukseni, olet upea).

7. Et ymmärrä koskaan, miten jotkut ihmiset voivat olla koko päivän yhdessä, edes vastarakastuneet kuherrusvaiheessa. Tila on terveellistä. Hiljaisuus on välttämätöntä.

8. Yksinoleminen merkitsee itsetutkiskelua. Siinä missä monet ihmiset välttävät katsomasta ongelmiaan ja antavat niiden jäytää ja tulla myrkylliseksi heille, introvertti voi ottaa aikaa itsensä kuuntelemiseen ja kenties ratkaisujen löytämiseen.

9. Tarkkailijana oleminen ryhmässä on itse asiassa erittäin suotuisaa. Se antaa enemmän tilaisuuksia toimia kulissien takana.

10. Vastaavasti ihmisten tarkkailu voi johtaa heidän parempaan ymmärtämiseensä, mikä voi tehdä introvertista hyvin pidetyn ihmisen. Kaikki haluavat ymmärtävän ja varmakäytöksisen ihmisen, joka antaa heidän vaihteeksi puhua maailmassa, missä kaikilla on mielipide, mitä voidaan – valitettavasti – tyrkyttää sinulle.

11. Vähempi sosiaalinen aika merkitsee, että keksit monia muita asioita kuluttamaan aikaasi! On aina jokin luettava kirja tai katsottava elokuva tai opittava kieli tai jokin vapaaehtoistyö jne. Introvertti voi nähdä seikkailun mitä tavallisimmissa asioissa.

12. Hetki jolloin tulet lopulta kotiin suurista juhlista, on kuin ensimmäinen hengenveto pitkään aikaan – ja suuri helpotus.

13. Voi olla hassua, mielenkiintoista ja vähän surullista, kun ihmiset yllättyvät, että sinulla on monia kiinnostuksenkohteita ja harrastuksia. "Voi hyvänen aika, minulla ei ollut aavistustakaan, että teet niin paljon!" Tarkoitan siis, ettei ole istumista kattoon tuijottamassa, kun en ole ihmisten kanssa. Mutta sinun yllättyneisyytesi huvittaa minua.

14. Sosiaalisuus voi olla uuvuttavaa, mutta introvertti voi rakastaa aikaa ekstrovertin kanssa. Vastakohdat vetävät puoleensa ja täydentävät toisiaan. On asioita, joita introvertti ei voi tehdä ilman ekstroverttia ja toisinpäin.

Yhteenvetona, introverttina oleminen on upea asia. Ekstroverttina oleminen on upea asia. Upeus on siinä, että elämme toivottavasti maailmassa, missä ihmiset voivat olla vain oma itsensä. Taitavuudessa ja menestymisessä ei ole kyse oppimisesta erottamaan kyvykkäämmät (luo: seuralliset) vähemmän kyvykkäistä. Siinä on kyse kaikkien resurssien hyödyntämisestä ja useimmiten introvertti saattaa olla ässä yhteiskunnan hihassa.

Ota introvertit avosylin vastaan – on kyse sitten sisälläsi piilottelevasta tai jostakusta sosiaalisissa ympyröissäsi. Ei mene hutiin.

-----------

Viestiä saa vapaasti välittää edelleen.

Kanavoinneista ja muista kirjoituksista voit saada uutta näkökulmaa, lohtua ja vahvistusta elämäsi tilanteissa. SINÄ olet kuitenkin oman elämäsi ja oman totuutesi paras asiantuntija. Vie kaikki informaatio omien "suodatintesi" läpi ja luota AINA ensisijaisesti omaan sydämeesi ja sisäiseen ohjaukseesi, kun teet valintoja - suuria tai pieniä. Näin pidät oman voimasi ja löydät oman totuutesi.
hammer
Ylläpitäjä
 
Viestit: 5843
Liittynyt: 03.11.2013 22:02

Paluu Kanavoinnit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa

cron